lördag 29 september 2018

Aktiegrisens återkomst

Aktievänner där ute! Vill be om ursäkt för bloggens passitivitet under året. Finns naturliga förklaringar till detta och det är vårt relativt kring flackande leverne under 2018 samt jobb som är boven i dramat. Vi har förutom sommarens resor bott i totalt 4 länder; Frankrike, Sverige, Belgien och nu till slut Nederländerna som är vårt hem för iaf dom 3 kommande åren. Lägg till ett jobb som tagit enormt mycket på krafterna och min tid så har det liksom inte funnits inspiration eller viljan att skriva utan jag har luftat lite på twitter istället.

Att tappa bort sig själv är inge roligt och det är lite av vad jag gjorde under en period i våras och början av sommaren. Jag höll på att få panik när jag rörde mig längs gatorna i Bryssel vilket var vår nya hemstad vid tidpunkten. Saknaden hem till Skandinavien blev bara mer och mer påtaglig och att inte på ett enkelt sätt kunna gå ut och röra sig i fridfulla grönområden dränerade all form av livsglädje inom mig. Där och då förstod jag allt mer att kontakten med naturen är otroligt viktig för mitt välbefinnande. 

Som jag nämnde i början har vi nu flyttat till Nederländerna där vi hyr ett litet två våningshus i en liten stad i närheten av Rotterdam. Här har vi små trånga kullerstensgator, kanaler, vindkvarnar och en massa gröna omgivningar, även havet med sin salt doftande luft finns ett stenkast bort. Om flytten till Belgien var en låg punkt detta år så var flytten till Nederländerna exakt den kicken som jag föreställde mig att flytten ut i Europa skulle vara. 

Möjligheten att kunna ta med sig dom där små sakerna som får dig att känna dig hemma överallt är viktigt. Det som hållit mig någorlunda kvar i mig själv under hela året har varit portföljen. Portföljen är viktig för mig då den hela tiden kan ge mig lugna stunder där jag svävar bort i läsning om exempelvis trender, bolag mm. Svävar bort gör även mina tankar i dessa stunder då jag en hel kväll kan befinna mig i sköna drömmar där jag sakta men säkert bygger på min pengamaskin. En maskin som ska ge mig en trygghet och frihet längre fram att kunna välja vad jag ska göra med min tid. 

Ni som kanske inte hunnit lära sig vem jag är som aktieinvesterare ska nu få en kort sammanfattning. Jag älskar möjligheten vi har i Sverige att kunna investera i Investmentbolag som på ett enkelt sätt ger oss exponering mot en stor del av alla fantastiska företag från vårt avlånga land. Att allt som oftast även kunna köpa dessa till rabatt gör det hela ännu bättre. Därför har jag alltid en bas av Investmentbolag i min portfölj. Utöver Investmentbolag försöker jag sedan investera i bolag som på något sätt exponerar mig mot dom flesta branscher & megatrender som råder i världen just nu. Det kanske inte alltid är så självklart men ett exempel skulle kunna vara att ett byggbolag rider på trenden urbanisering då stora infrastrukturs investeringar krävs även kommande 50-100 år. 

Bolagen ska vara enkla att förstå och vinsterna får gärna vara förutsägbara. Utdelningar är viktigt då det dels ger mig en chans att vikta om utan att sälja aktier men framförallt tenderar dom att hålla motivationen uppe för ett kontinuerligt sparande. Sist men inte minst försöker jag alltid agera med sunt förnuft och gå efter min egna känsla. Ryggdunkar är skönare än kritik men jag kommer alltid gå min egna väg! 

/Grisen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar