måndag 31 december 2018

Årsbokslut 2018

Här kommer en kort sammanfattning och bokslut för 2018. Året som gått har helt klart bjudit på en hel del förändringar. I början av året hade vi siktet inställt på att flytta till Finland pga ny tjänst för sambon. Lägenheten i Sverige var såld och vi hade ordnat med ett förstahandskontrakt för en nyproducerad hyresrätt. 2 veckor innan flyttlasset skulle gå dök det upp en mycket mer intressant möjlighet för sambon hos samma arbetsgivare, hon nappade och vi fick snabbt ändra vår flyttplaner från norra Finland till Bryssel. Bryssel var dock bara ett tillfälligt delmål inför tjänsten hon har nu skulle bli ledig, därför blev det bara 6 månader i Bryssel och vi har sedan mitten av september bott utanför Rotterdam i Nederländerna. Som det ser ut nu blir vi kvar där i minst 3 år men vi båda trivs bra och kan tänka oss stanna längre.

Personligen började jag året med en färsk uppgörelse med min arbetsgivare att jag under en övergångsperiod skulle jobba kvar under tiden jag sökte nytt jobb samt min arbetsgivare skulle hitta en ersättare för mig. Dealen var att jag kunde jobba på distans och därav följa med sambon under hela denna resan. Distansarbetet har funkat bra så det har mer eller mindre blivit en permanentlösning. Vet ej riktigt hur arbetsgivaren resonerar kring mig långsiktigt men jag har bestämt mig att passa på och nyttja denna möjlighet så länge jag trivs socialt samt gör ett bra jobb. Största rädslan innan var att jag skulle känna mig ensam under arbetsdagarna men då jag har ett arbete där jag pratar i telefon stora delar av min arbetstid är detta inget jag märkt av, snarare har jag kunnat nyttja tiden utanför alla telefonsamtal mer effektivt och därav fått en större uteffekt.

Portföljen har inte varit något riktigt glädjeämne detta år. I början av året halkade jag lite efter index dels pga innehaven men också lite extra courtage/spreadkostnader i och med min flytt av alla aktier från ISK till kapitalförsäkring då detta blir bäst långsiktigt när man är skriven utomlands. Ett ISK börjar nämligen beskattas som ett vanligt aktie-/fondkonto när man skriver sig utomlands. Framåt sommaren började jag sakta med säkert knappra in på index och jag har stora delar av hösten legat lite före SIPRX vilket är det index jag benchar mig mot. Totalavkastningen under året slutade på  -1,53% vilket är ok med tanke på portföljinnehav samt hur övriga marknaden gått.




















Att jämföra sig med index är bra utifrån en synpunkt enligt mig och det är att se om man gör ett bättre jobb än en passiv indexfond. Om så inte är fallet kan man lika gärna göra månadsvisa inköp i denna form av produkt och göra bättre saker med sin tid om man nu inte som mig gillar direktägande i aktier pga känslan att vara delägare i ett företag. Själv kan jag konstatera att jag slagit index merparten av min aktiva år på aktiemarknaden med en genomsnittlig årsavkastning på 11,69% det komiska är att jag hade kunnat fått 17% årligen vid en investering i Investor A under samma tidsperiod.































Sist men inte minst bjöd portföljen på utdelningar till ett värde av 61 871kr vilket ger en månadslön på 5155kr. Under nästa år siktar jag på 72 000kr för helåret vilket blir 6 000kr per månad. Nu orkar jag inte skriva något mer då jag både ska ut och åka skidor samt fixa till nyårsfest som idag blir lite extra stor då flickvännen även fyller 30 år :)


















Gott nytt år och ta hand om er vänner! 

1 kommentar:

  1. Wow, häftiga turer kring boendet och guld att ha en arbetsgivare som stöttar på det viset!

    Imponerande utdelningssiffror på det också. God nytt på dig och fortsatt lycka till i Holland under 2019, ät en extra stroopwafel åt mig!

    SvaraRadera