tisdag 4 juli 2017

Happy independence day!

4th of July är här och vad passar inte bättre då än att för ovanlighetens skull kolla på några av mina favoriter där på andra sidan pölen. För att hålla det kort och förhoppningsvis kvaliativt tänkte jag ta upp tre olika företag/aktier.


Bolag 1: Tyvärr får jag vara tråkig nog att välja Buffets Berkshire Hathaway som mitt första val. Tror inte detta företag behöver någon närmare presentation än så!?..  

Bolag 2: Mitt val nr.2 är leksaks och spelföretaget Hasbro Inc. Med varumärken som My Little Ponny, Nerf, Transformers, Monopol, Trivial Pursuit mm sitter man i förarsätet och har levererat ca 40% kursuppgång hitintills i år. Med produkter som genom smarta exponeringer aldrig riktigt går ur tiden får man ett starkt kassaflöde som man sedan kan vidareutveckla verksamheten med. Idag har man som exempel en egen filmstudio och spelstudio där man skapar spel för dom digitala plattformarna. Att man regelbundet höjer utdelningen gör att man övertid får en grym totalavkastning. Som exempel har man dom 10 senaste åren haft en årlig totalavkastning om 14%/år vilket inte är fy skam. Som kuriosa till alla som sett filmerna Toy Story så var det Hasbro som tog fram Mr Potato Head 1952


Bolag 3: Sista företaget är svårt, ville säga Disney men då detta är lite för likt Hasbro väljer jag bort detta. Mitt val faller istället på PepsiCo som är ett globalt företag inom konsumtionsvaror såsom mat, godis och dryck där det kanske mest kända varumärket är just Pepsi. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar