lördag 2 september 2017

Månadsrapport Augusti 2017

Ytterligare en månad har passerat och mycket har hänt. I början på månaden var det fortfarande semester medans det nu är full fart igen på jobbet. Största händelsen för mig har dock varit min födelsedag som jag hade i söndags. Fyllde som sagt jämt och har nu passerat 30-strecket. Många kommentarer från folk är att man börjar bli gammal, nästan lite komiskt att en del tycker att livet stannar upp här. Själv anser jag att det är nu jag växlar upp, har klurat på det ett tag och kommer förmodligen blogginlägg i ämnet här framöver.

Augusti blev tredje månaden på raken med negativ värdeutveckling där 4 av dom 5 största innehaven låg längst ner i avkastningsligan för portföljen. Dessa bolag är alla innehav som jag förmodligen aldrig kommer sälja vilket gör att det känns bra att dom kommer ner i kursvärde så man får fler vid framtida köp. Bolagen jag pratar om är Investor, Industrivärden, Latour & Sampo. Förutom dessa fyra innehav har det nyaste innehavet Wise trendat klart sämst den senaste månaden. 


Min förmögenhet uppgick till 970 979 kr den 31 augusti vilket inkluderar insättningar om 11 345 kr, inga utdelningar betalades ut under månaden. Återigen tråkigt att miljonen inte kunde försvararas ända fram till 30 årsdagen men det är egentligen rätt oväsentligt då det är dom framtida passiva inkomsterna som är viktiga. Lägre aktiekurser ger som bekant oftast mer utdelning per investerad krona. 


Under månaden har en del förändringar skett, Securitas & Saab åkte ur i förmån för Wise. Mer om detta kan du läsa i denna blogg. Har som vanligt tankat på i befintliga innehav, denna månad blev det även påfyllning i finska Sampo som inte kan handlas varje månad pga dom högre courtagekostnaderna som uppstår i och med handeln på den finska börsen. 



Bolånet har minskat med 4 166 kr sedan senaste och är nu nere på 660 000 kr vilket kan ställas i relation till dom 1 690 000 kr som SBAB´s värdebevakningstjänst Booli sätter som värde på lägenheten. Månadens amortering innefattar den vanliga månadsamorteringen på 2 917kr samt 1 249kr i extra amortering. Målet är att vara skuldfri om 10 år. 


Hur var augusti för er? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar