torsdag 3 augusti 2017

Månadsrapport Juli 2017


Augusti är här och det börjar bli dags att summera juli. För mig är semestern framme i vecka tre vilket även är min sista vecka för denna gång, blir två veckor till under hösten/vintern. I detta nu sitter jag på hotellrummet på Åland där vi tillbringat dom senaste dagarna. Åland som verkligen visat upp sina bästa sidor i det fina sommarvädret vi haft under våran vistelse här. Tjejen har redan knoppat in efter dagens tuffa vandringar och slottsbesök så jag passar därför på att dra ihop ett par rader.

Juli blev den andra månaden i rad med negativutveckling för portföljen. Som jag tidigare skrivit har jag försökt att göra portföljen lite mer defensiv. Detta arbete har fortsatt under månaden som gick och jag sålde därför av mitt nyaste innehav Indutrade i syfte att få ner portföljbelåningen till noll. Min syn på Indutrade har inte ändrats på något sätt utan här är den principen "sist in först ut som gäller".




Min förmögenhet uppgick till 970 037 kr den 31 juli vilket inkluderar insättningar om 9 919 kr samt 1 350 kr i utdelning som Intrum justita bidrog med. Tråkigt att miljonen inte kunde försvaras men det är egentligen rätt oväsentligt då det är dom framtida passiva inkomsterna som är viktiga. Lägre aktiekurser ger som bekant oftast mer utdelning per investerad krona. 

               

I portföljen har inga större förändringar skett förutom avyttringen av Indutrade. Har dock blivit en del mindre affärer där mönstret har varit att fylla på i förlorarna bla. Skanska, Intrum och OEM. I övrigt har jag gjort månadsköp i samtliga bolag förutom Sampo som får vänta till Augusti alt September innan påfyllning. Detta då jag tänker köpa för minst 3000 kr på en gång för att slippa hög courtageutgift då Sampo är listat i Finland. Juli´s månadsköp gjordes för första gången på Nordnet, detta kommer fortsätta tills jag kommer upp i 80 000kr i portföljvärde vilket är deras gräns för courtagefri handel. Vilken aktör som jag kommer handla från sedan får visa sig men som känslan är nu föredrar jag Avanza före Nordnet. 




Bolånet har minskat med ca 3 000 kr sedan senaste och är nu nere på 664 166 kr vilket kan ställas i relation till dom 1 690 000 kr som SBAB´s värdebevakningstjänst Booli sätter som värde på lägenheten. Tyvärr blev det ingen extraamortering denna månad då det dyker upp en del extra utgifter denna månad och i augusti pga semestern.


                   

Hur var juli för er? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar