måndag 14 augusti 2017

SAAB & Securitas

Dagens inlägg kommer handla om mina senaste veckors funderingar kring mina innehav i SAAB & Securitas. Två intressanta bolag som är verksamma inom områden som ligger i tiden och därav borde gå mot en ljusframtid (tyvärr). Ja tyvärr är det så att båda företagens tjänster efterfrågas allt mer. Securitas som är världsledande inom säkerhet samt Saab som är ett av världens mest intressanta leverantörer av krigsmateriel och annan högteknologisk utrustning.

Det jag beskriver ovan är dom huvudsakliga anledningarna till att bolagen återfinns i portföljen. Jag tror fortfarande mycket på denna teori, däremot har mina tankar vandrat runt kring hur effektivt det är att vara dubbelinvesterad i vissa företag som jag faktiskt är här. Saab hittar jag i både Investor- och Svoldersportfölj medans Securitas utgör ett av bolagen i Latour.

För att det ska kännas värt att vara dubbelinvesterad bör det enskilda bolaget gå bättre än det investmentbolag det ingår i. Finns det ingen sådan fördel kan man lika gärna gå direkt på Investmentbolaget då man där även får ner risken lite genom att man blir ägare i fler bolag.

Låt oss titta på hur det sätt ut historiskt: 




Graferna här ovan visar kursutvecklingen för Saab & Securitas i förhållande till Investor och Latour dom senaste tio åren. Latour har slagit Securitas med hästlängder. I fallet Saab är det inte jättetydlig att Investor presterat ett par procents bättre. Däremot vinner Investor relativt komfortabelt om man lägger in dom erhållna utdelningar under perioden, detta då Saab inte alls haft samma utdelningstillväxt som Inve. 

Just utdelningstillväxten i Saab och Securitas har varit ganska mediokra och båda två har blivit slagna rätt stort av Investor & Latour på denna fronten. Utdelningar gör stor nytta för totalavkastningen för den långsiktiga investeraren. Detta gör att en bra utdelningstillväxten är en viktig komponent i min portfölj då jag siktar på att en dag kunna leva på utdelningarna.

Det faktum att varken kursutveckling eller utdelningarna utvecklats bättre i Saab eller Securitas gör att jag kommit fram till att dessa två bolag inte längre platsar i mitt lag. Jag planerar därför att vid tillfälle sälja dessa innehav under kommande vecka. Pengarna kommer sedan placeras i befintlig portfölj med fokus på Invesor, Latour och Industrivärden. En snabb överslagsräkning visar att denna manöver utökar den årliga utdelningen med ca 800kr baserat på årets utdelningar. 

Hur gör ni, undviker ni att vara dubbelinvesterade? 


1 kommentar:

  1. Jag är till och med trippelinvesterad ibland och ser inga problem med det. Har ju dock fler innehav än de flesta.

    SvaraRadera