onsdag 13 september 2017

IT-konsulter

Tankarna som avlutade förra inlägget har blivit verklighet och jag har nu gjort vad som känns som min sista stora rockad på ett bra tag. Man ska aldrig säga aldrig men portföljen har sakta men säkert stöpts om under våren och sommaren till nått man förhoppningsvis ska kunna luta sig mot i ur och skur. Det jag pratar om är att jag avyttrat Proact IT i förmån för HiQ. Varför det blev just HiQ istället för Ework är mycket pga magkänslan. Gillar båda skarpt och kan nog bli så att jag framöver även tar med Ework också. Tror att branschen har en väldigt ljus framtid framför sig då en stor del av företagen där ute kommer ha behov av att digitalisera och automatisera sina verksamheter för att klara av att hänga med i utvecklingen.


Dom senaste veckornas omallokeringar har ökat utdelningarna med ca 4000 kr/år baserat på årets kuponger och detta utan att nytt kapital tillförts till portföljen. Nu laddar jag snart slangbellan igen och skjuter av lite nya köpa då det både vankas lön och utdelning från Castellum om ett par veckor. På tur efter Castellum kommer utdelningen från Hennes & Mauritz för att sluta med Svolder som ligger som sista utdelande bolag för året.

Det sköna med att börja känna sig nöjd med upplägg på portfölj är att man kan släppa tankar på börs helt under dagarna och koncentrera sig på arbetet 100%. Helt nöjd är man aldrig men att försöka tajma köp och sälj som man gjorde för ett par år sedan var bara drygt och skapade lätt ångest över att man hade köpt eller sålt en aktie någon krona för billigt eller dyrt.

Om jag räknat rätt äger jag nu 14 bolag vilket gör att jag skulle kunna ta in ett till enligt nuvarande regler jag har. Tar gärna emot era tankar och idéer vilket detta skulle kunna vara. Kraven är att bolaget ska finnas i Sverige, tjäna pengar samt ha en utdelning som på sikt kan borga för en fin totalavkastning. Bolag som jag spontant gillar utan några större analyser gjorda är Ework, Swedish Match, Nolato, Duni mfl.

Så här ser portföljen ut efter dom senaste ändringarna: 

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar