söndag 30 september 2018

Året som gått

Nu när jag hittat kraften och lusten att ta tag i bloggandet igen är det lika bra på att köra på så rutinen sätter sig. Kommande vecka ska jag på tjänsteresa så gissar att tiden för nya blogginlägg blir begränsad men man vet aldrig. Framöver hoppas jag att bloggandet ska ta fart och min plan är att skriva fler men kortare inlägg.

Tänkte nu ta mig an konststycket att sammanfatta året som gått fram tills idag. Vi började året i Paris vilket är en stad som jag känner väldigt starkt för och gärna vill flytta till igen. Personligen var jag bara där under ett par kortare visiter förra hösten & vintern men kunden i början av 2018 spendera 6 veckor på raken där. Detta blev lite av en minisemester och jag försökte tillåta mig själv att lätta lite på lädret. Tidigare i mitt liv har jag varit ganska snål mot mig själv och aktivt valt bort konsumtion mot framtida belöningar. Är otroligt glad över detta nu när jag börjar se kraften i ränta på ränta i form av värdet på dom årliga utdelningarna jag har framför mig. Nu känner jag att det är dags att göra det jag vill när chanserna dyker upp då vi alla vet hur skört livet kan vara. Med detta vill jag säga att jag kommer fortsätta köra hårt på nyspar men när tillfällen dyker upp att göra spännande saker kommer jag tillåta mig det.

Efter Paris var det dags att bege sig hem för att börja flyttpacka då jag sålde bostadsrätten istället för att hålla på och strula med en massa hyresgäster dom kommande åren. Försäljningen gav mig ett fint tillskott av kapital. Då jag hade använt pengar från portföljen tidigare år för renovering av lägenheten stoppade jag tillbaks en del av vinsten i portföljen igen vilket är förklaringen till den stora värdeökningen under det första halvåret. En stor del av pengarna från försäljningen kommer dock ligga på ett sparkonto tills det är dags att flytta hem igen. "Bosparet" som jag valt att kalla detta har jag som mål att öka på varje månad i storleksordningen av min tidigare bolåns amortering.

Flyttlasset gick sedan till Bryssel som bara var ett stopp på vägen till vårt slutmål Nederländerna. Har inget nytt att tilläga om denna period förutom att "bankomatfasen" fortsatte med många krogbesök, resor och dylikt. Ett dyrt boende gjorde att dom fasta utgifterna var relativt höga under denna period så sparkvoten var inte magisk.

Här i Nederländerna kommer våra förutsättningar för att bygga framtida ekonomiska muskler vara goda. Då tjejens har fått ett så kallat "expat-kontrakt" så ingår vissa förmåner, bland annat stöd för boende etc. Hyran för huset som vi hyr ligger nästan i nivå med detta stöd, så om vi inte förbrukar mer  el & gas än det som är schabloniserat så kostar bostaden oss 50€ i månaden. Min plan är därför att kötta på med ny investeringar under dessa år då ett troligt scenario efter detta äventyr är att vi börjar titta efter en plats i norden att slå oss ner lite mer permanent och även familjebildning på riktigt. Jag säger norden då jag är från Sverige och tjejen är från Finland.

Det där med att hålla det kort verkar inte vara min starka sida. Ni får ursäkta detta och det faktum att jag inte är någon mästare på att hantera det skrivna språket. Svenska var verkligen ett ämne jag fick kämpa hårt med i skolan vilket oftast bara resulterade i ett mediokert godkänt. Andra ämnen där jag la ner samma insatser i fick jag allt som oftast MVG eller VG. Knyter ihop säcken för idag och får  komma igen med ett nytt inlägg imorgon om vad som hänt i portföljen under 2018 så här långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar