söndag 25 juni 2017

#sommarportföljen2017

Ni som följer EFN och börslunch har säkert uppmärksammat deras årliga och  återkommande tema så här års, dvs gästernas sommarportföljer. Dessa portföljer ska innehålla 3 st "långa"-case och 1st "kort"-case.

Detta tänkte jag att vi i blogg/twittervärlden kunde haka på och kanske göra en liten rolig sommartävling utav. Skillnaden mot Börslunch är att vi endast kör 3 aktiecase (varför gå kort i en bullmarknad!?).

Reglerna för våra sommarportföljer blir enkla! Var och en väljer 3 aktier som blir ens sommarportfölj .  Vi börjar mäta från slutkurserna från torsdagen 22/6 och avslutar vår lilla tävling onsdag 16 augusti. Skicka in din portfölj till mitt flöde på twitter innan börsens öppning imorgon måndag 26/6 för att vara med. Blir vi fler än 10 deltagare så ska jag se till att skaka fram ett litet pris till vinnaren :)

Här kommer mina 3 val: 

1. Kindred Group - Kindred har återigen fått upp lite fart på börsen efter ett 2016 där aktien handlades söderut. Företaget visar upp stabila finanser och sitter till och med på lite kassa vilket möjliggör fler förvärv framöver. Att man dessutom arbetar aktivt mot spelmissbruk är en signal som för mig berättar att ledningen är seriös och bryr sig om sina kunder.

2. Securitas - Securitas har även dom saktat in lite dom senaste åren. Deras satsningar mot digitala säkerhetslösningar känns intressant och om man ska tro företaget själva är det här tillväxten och lönsamheten kommer finnas. Att vi dessutom verkar få en osäkrare omvärld gör att fler kommer ha behov av Securitas tjänster.

3. Svolder - Svolder som kom in i portföljen redan 2014 har haft en fantastisk resa på börsen dom sista åren. Jag fullkomligt älskar bolaget och dess VD Ulf Hedlundh´s ödmjuka och rationella förvaltningsstil. Genom att äga Svolder får jag ta del av Svolder-gänget förträffliga förmåga till Stock picking bland våra småbolag. Att b-aktien dessutom har handlats till rabatt stundtals den senaste veckan gör den till intressant case igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar