torsdag 10 augusti 2017

Senaste affärerna

Idag är det lite drygt tvÃ¥ veckor till lön och jag mÃ¥ste medge att det kliar i köpfingret. Förhoppningsvis kommer jag ha mindre tid att fundera över börsen framöver dÃ¥ semestern numera är avslutad för denna gÃ¥ng vilket kanske kan fÃ¥ tiden att flytta pÃ¥ snabbare. Planen framgent är att fortsätta fylla pÃ¥ i mina befintliga innehav samt amortera av bolÃ¥net. Ser att mÃ¥nga pratar om börskrasch och rent av planerar att sluta fylla pÃ¥ sina portföljer. Själv kan jag ödmjukt konstatera att jag varken har kunskaperna eller känslan att förutse sÃ¥dana rörelser. Däremot kan jag titta pÃ¥ säsongsmönster och konstatera att aktier är en vintersport och att vi normalt har en sämre period frÃ¥n maj till oktober/november. 

Mina mÃ¥l bygger pÃ¥ att ha en portfölj med ca 15 bolag över tid dÃ¥ jag pÃ¥ det sätt kan fÃ¥ en tillräckligt bred exponering för att undvika allt för höga bolagsrisker samtidigt som jag har tillräckligt fÃ¥ bolag för att jag faktiskt ska hinna med och läsa pÃ¥ om företagen jag äger. Kärnan kommer alltid bestÃ¥ av investmentbolag vilka kommer ge mig en avkastning som teoretiskt följer marknaden. Övriga basinnehav ska bestÃ¥ av större marknadsledande företag i branscher som tuffar pÃ¥ i framtiden. Företag som kan fortsätta öka sina vinster kommer som bekant ha möjligheten att fortsätta öka sina utdelningar till mig som aktieägare vilket kommer bli riktigt bra pÃ¥ sikt.  

             

Ganska länge har portföljen bestÃ¥tt av 14 bolag men sedan tvÃ¥ dagar innehar jag 15 bolag vilket är min gräns. I tisdags blev det en del affärer dÃ¥ jag passade pÃ¥ att ta in Wise Group i väskan. Wise är ett konsultbolag som ni hittar pÃ¥ small cap-listan pÃ¥ Sthlmsbörsen. Wise har tre affärsomrÃ¥den: Rekrytering & konsultuthyrningHR Konsulting & Ledarutveckling och slutligen Digitala HR-tjänster. Tillväxten har varit stark och under kvartal 1 växte man hela 16 procent mot samma period 2016. Det som tilltalar mig med Wise gentemot mÃ¥nga andra konsultbolag är deras intäktsmodell samt ganska stora exponering mot HR-tjänster vilket marknaden är i behov av i alla tider pÃ¥ konjukturscykeln. Detta medför att en stor del av intäktsmodellen bygger pÃ¥ abonnemangslösningar vilket generera ett fint kassaflöde in i bolag över tid. Klimatet pÃ¥ bolaget verkar vara positivt med en tydlig "Wise-kultur" som man verkar vilja vÃ¥rda och utveckla vidare. 



Wise har delat ut pengar till aktieägarna sedan 2010 och under samma period haft en Ã¥rlig utdelningstillväxt pÃ¥ 17%. Detta tillsammans med att man har nettokassa samt ett ganska litet behov av att investera pengar i den löpande verksamheten borgar för framtida utdelningshöjningar. Direktavkastningen just nu är 4,5% baserat pÃ¥ vÃ¥rens utdelning vilket är väldigt attraktivt och borde generera en fin totalavkastning. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar